Alzheimerova choroba - Môžeme znížiť riziko?

 

Pokiaľ vedieme život prospievajúci nášmu mozgu, môže to pomôcť znižovať riziko demencie.  Všeobecným pravidlom je: čo je dobré pre srdce, je dobré pre mozog, a teda o obe by sme sa mali starať prostredníctvom vyváženej stravy, pravidelným pohybom a rozumovými cvičeniami. Dokazujú to aj aktuálne výskumy.

Podľa nich dokážeme znížiť riziko rozvoja demencie, keď si osvojíme zdravý životný štýl. Väčšina toho, čo je potrebné spraviť zahŕňa jednoduché aktivity, ktoré je možné vykonávať v každodennom živote.

Pamätajte, že nikdy nie je neskoro s akýmikoľvek zmenami!


Nasledovné body zhŕňajú spôsoby, ako je možné redukovať riziko rozvoja demencie.

  1. Starajte sa o svoje srdce - Fajčenie, vysoký krvný tlak, vysoký cholesterol, diabetes a obezita, všetky tieto faktory ničia cievy. Zvyšujú riziko infarktu i cievnej mozgovej príhody. Výskum ukázal, že tieto faktory môžu taktiež zvýšiť pravdepodobnosť rozvoja demencie neskôr v živote. Týmto problémom je možné predchádzať zdravým životným štýlom a je ich možné efektívne liečiť pokiaľ sa u človeka vyskytnú.

 

  1. Buďte fyzicky aktívny - Fyzická aktivita a cvičenie môžu pomáhať kontrolovať krvný tlak a váhu, rovnako tak aj redukovať riziko diabetu 2.typu a niektorých foriem rakoviny. Existujú dôkazy, ktoré naznačujú, že fyzická aktivita môže pomáhať redukovať riziko rozvoja demencie. Dobrou správou je, že byť fyzicky aktívny nám pomáha cítiť sa lepšie. Navyše ide o aktivitu, ktorá sa dá robiť v spoločnosti priateľov a rodiny.

 

  1. Zdravo sa stravujte - Jedlo je palivom pre telo i mozog. Môžeme ho udržať dobre fungujúci zdravou a vyváženou stravou. Niektoré výsledky ukazujú, že stredomorská strava bohatá na ovocie, obilniny, ryby, strukoviny a zeleninu pomáha znižovať riziko demencie. Zatiaľ čo je potrebných viac štúdií zaoberajúcich sa pozitívnym vplyvom špecifickej stravy alebo doplnkov stravy, dnes vieme, že tučné a priemyselne spracovávané jedlo, ktoré je bohaté na nasýtené tuky, cukry a soľ je spájané s vysokým rizikom srdcových chorôb a preto je lepšie sa mu vyhýbať.

 

  1. Stimulujte svoj mozog - Stimulovanie mozgu novými aktivitami môže pomáhať vytvárať nové mozgové bunky a upevňovať spojenia medzi nimi. Toto môže brániť rozvoju Alzheimerovej choroby a iných typov demencií. Stimulovaním mozgu sa môžete naučiť mnohé nové veci, tak prečo sa nezačať učiť nový cudzí jazyk alebo začať nové hobby alebo šport?

 

  1. Buďte sociálne aktívny - Sociálne aktivity môžu byť rovnako prospešné pre mozog, pretože stimulujú našu mozgovú rezervu, pričom pomáhajú znižovať riziko demencie a depresie. Skúste si spraviť čas na priateľov a rodinu, môžete taktiež kombinovať tieto aktivity s fyzickým alebo mentálnym cvičením prostredníctvom športu alebo spoločných záujmov.

 

 

Zdroj: Alzheimer´s Disease International, Dementia: Can we reduce the risk?